Wadowice. Busy jeżdżą, jak chcą. Kto zrobi z nimi porządek?

Bogumił Storch
Kierowcy darmowych busów z przystanków raz odjeżdżają za wcześnie, innym razem...wcale a pasażerowie nie mają gdzie złożyć skarg. Infolinia przewoźnika nie działa jak należy a do tego jest płatna. W Urzędzie Miasta nie ma osoby, która przyjęłaby żale. Można się poskarżyć burmistrzowi Mateuszowi Klinowskiemu, jeżeli jest się... jego znajomym na Facebooku. Burmistrz obiecuje, że będzie lepiej. A Ty jesteś zadowolony z działania darmowego busu w Wadowicach?

Anna Sawicka, którą spotkaliśmy w busie, jest zadowolona, że może po mieście jeździć za darmo.

- Ale skoro jeżdżą od 19 września według nowego rozkładu, to powinien on już być udostępniony pasażerom - podkreśla kobieta. W poniedziałek na przystankach nie było informacji o zmianach w odjazdach. Na starych rozkładach ktoś nabazgrał jedynie ołówkiem wielkie napisy: "Stary rozkład!"

Burmistrz przekonuje, że chce wiedzieć, co pasażerowie sądzą o darmowej komunikacji, by ją w razie czego poprawić.- Reklamacje i wszelkie uwagi można zgłaszać dyspozytorowi, który ma swoją siedzibę na dworcu autobusowym przy ulicy Piłsudskiego - radzi Mateusz Klinowski.

Mieszkańcy Wadowic nie są w pełni zadowoleni z jazdy bezpłatnym miejskim busem. Nie mają się jednak gdzie poskarżyć, bo płatna infolinia przewoźnika nie działa. W Urzędzie Miasta też nie ma komu się pożalić.

Od września miejski bus zamiast na dwóch, zatrzymuje się na 10 przystankach, dzięki czemu można objechać za darmo praktycznie całe Wadowice.

Ludzie pomstują jednak na kierowców i na wybraną przez miasto firmę przewozową. Według ich relacji bus potrafi się spóźnić nawet o 15 minut, wcale nie przyjechać lub odjechać z przystanku o wiele wcześniej, niż wskazuje na to rozkład jazdy.

Nie ma komu się poskarżyć

„W zimny, deszczowy poranek pani z małym dzieckiem czekała prawie godzinę na przyjazd autobusu. Gdy wsiadła, razem z innymi czekającymi słusznie zrobiła kierowcy awanturę” - opisał swe żale w internecie jeden z pasażerów, bo zdenerwowała jego też zdenerwowała postawa kierowcy. „Kierowca po prostu śmiał się pod nosem” - pisze czytelnik.

Próbował na te i inne zachowania kierowców się poskarżyć, bo jak tłumaczy: „firma oferująca tę wątpliwej jakości usługę bierze miejskie pieniądze”.

Uwag jest znacznie więcej: - Wiele razy widziałem, jak autobus czeka na przystanku, a starsze osoby muszą stać przed drzwiami nawet po kilka minut, zanim kierowca otworzy drzwi, by mogły wejść i spokojnie zająć miejsce - opowiada Halina Barzycka, emerytka z Wadowic.

Matylda Kadyń i Olga Filipczak, uczennice dojeżdżające do Wadowic z Mucharza, twierdzą, że komfort jazdy też pozostawia wiele do życzenia. - Bus jeździ dopiero od początku września, a już siedzenia są czymś zapaskudzone. Dlaczego nikt tego nie sprząta? - pyta Olga.

Największy problem jest jednak ze złożeniem reklamacji. Na przystankach jest numer telefonu do przewoźnika - firmy zarejestrowanej w Krakowie.

- Chciałem dowiedzieć się, dlaczego bus kolejny dzień z rzędu nie trzyma się rozkładu jazdy. Jednak nie można się tam dodzwonić, chociaż próbowałem niemal przez cały dzień - opowiada Marek Siwy, mieszkaniec Wadowic.

Wybierając numer podany na rozkładach jazdy, dodzwaniamy się na płatną (cena 2,58 brutto za minutę) infolinię. Automatyczna sekretarka najpierw nakazuje czekać na połączenie, które chwilę później się urywa. Za drugim razem słyszymy, że „połączenie nie może być zrealizowane”.

Drugim miejscem, gdzie można by bezpośrednio zgłosić uwagi co do funkcjonowania miejskiej komunikacji, jest jej organizator, czyli Urząd Miasta. Tu również jednak nie od końca wiadomo, z kim powinno się na ten temat rozmawiać.

Taka sytuacja spotkała Magdalenę Pasiut, która chciała dowiedzieć się, czy bezpłatny bus jest niskopodłogowy.

- Po kilku próbach ustalenia osoby odpowiedzialnej, pani z centrali telefonicznej Urzędu Miasta skierowała mnie do wydziału Infrastruktury i Rozwoju UM, do specjalisty ds. transportu i energetyki. Odebrała jednak jakaś pani, która stwierdziła, że ten właściwy urzędnik jest na urlopie, a sama nie była w stanie odpowiedzieć na moje pytania - opowiada pani Magda.

Burmistrz dyscyplinuje

Okazało się, że jedyną możliwością zgłoszenia uwag dotyczących kursów busu jest... facebookowy profil burmistrza Wadowic Mateusza Klinowskiego, choć i to nie dla wszystkich, lecz tylko dla tych szczęśliwców, których burmistrz „doda” do grona swoich internetowych znajomych.

„Jakieś rozmowy z właścicielami byłyby wskazane. Kontrole niewykonywanej usługi, za którą płaci miasto, również” - napisał tam kilka dni temu jeden z internautów. Burmistrz obiecał mu wtedy, że sprawą się zainteresuje. Sprawdziliśmy, z jakim skutkiem.

- Rzeczywiście, był problem z opóźnieniami. Przewoźnik tłumaczył się, że to wina korków i świateł na skrzyżowaniach oraz pasażerów, którzy potrzebują więcej czasu, żeby wsiadać i wysiadać z autobusu - mówi nam Mateusz Klinowski.

Zapewnia, że dzięki temu, że busy kursują teraz co 30 minut, zdążą objechać pętlę bez opóźnień. - Wcześniej jeździły co 20 minut, uznaliśmy jednak, że to zbyt krótko, to bowiem było powodem, że kierowcy nie byli w stanie trzymać się rozkładu jazdy - mówi Mateusz Klinowski i zapewnia, że teraz będzie lepiej.

Warto wiedzieć

Od 19 września zmianie uległy godziny odjazdu bezpłatnego busu komunikacji miejskiej. Kursuje co 30 minut od poniedziałku do soboty (bez niedziel), wykonując pętlę z dworca autobusowego przez ul. Lwowską, Putka, Zegadłowicza, Niwy, al. Wolności, Karmelicką, plac Kościuszki, Mickiewicza, Gimnazjalną, Sikorskiego, al. Wojska Polskiego i Piłsudskiego.

"Wolne dni w roku szkolnym 2016/2017"

źródło: naszemiasto.pl

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3