Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przetarg na obwodnicę Oświęcimia będzie później, czyli kiedy?

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
W tym rejonie przyszła obwodnica Oświęcimia ma przecinać się z drogą wojewódzką 933. Jest to ponad 1 km od terenów byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau
W tym rejonie przyszła obwodnica Oświęcimia ma przecinać się z drogą wojewódzką 933. Jest to ponad 1 km od terenów byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau Archiwum GK / Bogusław Kwiecień
Wszystkie przetargi dotyczące wyłonienia wykonawców na budowę brakującego odcinka drogi ekspresowej S1 ogłoszone zostały kilka tygodni temu. W grudniu miał zostać ogłoszony dla obwodnicy Oświęcimia, która jest częścią całej inwestycji, ale wiadomo już, że do tego nie dojdzie.

Zanosi się na kolejny poślizg w związku z obwodnicą Oświęcimia, która ma powstać przy okazji budowy brakującego odcinka drogi ekspresowej S1 od Mysłowic od Bielska-Białej. Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach planował ogłoszenie w grudniu przetargu na wyłonienie wykonawcy obwodnicy, ale wiadomo już, tak się nie stanie. Kierowcy znów obawiają się, czy inwestycja nie zostanie zablokowana.

GDDKiA podzieliła całe przedsięwzięcie na odcinki i na wszystkie, poza obwodnicą Oświęcimia już kilka tygodni temu ogłosiła przetargi. Okazuje się, że w przypadku tej obwodnicy taka możliwość będzie dopiero po spotkaniu śląskiego Oddziału GDDKiA z międzynarodową grupą ekspertów UNESCO i Międzynarodowej Rady Ochrony Ochrony Zabytków i Miejsc Historycznych (ICOMOS). Chodzi o ochronę terenów byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau.

- O ile sobie dobrze przypominam, to eksperci UNESCO, mieli w poprzednich latach różne zastrzeżenia do tej obwodnicy. Oby tylko historia się nie powtórzyła, bo ile lat można czekać na tę ważną nie tylko dla oświęcimian drogę

– mówi Marek Zając, kierowca z Oświęcimia.

Przed sześciu laty UNESCO było całkowicie przeciwne budowie obwodnicy, twierdząc, że będzie ona „ingerować w krajobraz mający walor dokumentu historycznego”, a z kolei cztery lata temu uznało, że obwodnica powinna kończyć się przed Sołą na ul. Legionów. Międzynarodowi eksperci nie zgadzali się na powstanie mostu na rzece, chociaż jest on zaplanowany ponad 1 km od byłego obozu. W ich ocenie będzie on widoczny z muzeum.

Według Marka Niełacnego, pełniącego obowiązki dyrektora Oddziału GDDKiA w Katowicach, w przygotowaniu projektu przebiegu obwodnicy przyjęto wszystkie ustalenia, które pozwolą uniknąć jakiegokolwiek negatywnego wpływu na tereny Miejsca Pamięci. GDDKiA chce teraz o tym przekonać ekspertów UNESCO.

Projektanci mieli trudne zadanie, bo musieli ustalić tak przebieg trasy, aby nie było jej widać od strony byłego obozu. W związku z tym także na części odcinka wzdłuż obwodnicy posadzone zostaną drzewa, tworząc swego rodzaju zielony ekran.

- Spotkanie konsultacyjne z grupą międzynarodowych ekspertów połączone z misją UNESCO i ICOMOS w sprawie Auschwitz-Birkenau, niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady, jako miejsca światowego dziedzictwa jest planowane w pierwszym kwartale 2020 roku

– zaznacza prof. Sławomir Ratajski, sekretarz generalny Polskiego Komitetu do spraw UNESCO.

Jak dodaje, stroną prowadzącą wszelkie ustalenia z Centrum Światowego Dziedzictwa UNESCO jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie dojdzie do wspomnianej wizytacji międzynarodowych ekspertów, a tym samym do ogłoszenia przetargu na wykonawcę tego odcinka.

Obwodnica, która jest ujęta do realizacji w obecnym rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych, ma mieć długość ok. 9,7 m. W gminie Oświęcim będzie przebiegać przez Pławy, a następnie w samym mieście przetnie ulice Ostatni Etap i Legionów w pobliżu klasztoru sióstr karmelitanek, dalej przejdzie nowym mostem przez Sołę na wysokości ogródków działkowych na Kamieńcu i ul. Jagiełły, a następnie obok ogródków na Zaborzu i za supermarketem Castorama włączy się do drogi krajowej 44.

Według przyjętych już terminów brakujący odcinek S1 wraz z obwodnicą Oświęcimia ma być gotowy do 2023 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Przetarg na obwodnicę Oświęcimia będzie później, czyli kiedy? - Gazeta Krakowska

Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto