Powietrzne bitwy modeli samolotów nad Andrychowem [ZDJĘCIA, WIDEO]

Robert Szkutnik
Miłośnicy podniebnych akrobacji w wykonaniu modeli samolotów z czasów I i II wojny światowej zebrali się w Andrychowie na wyjątkowych zawodach. Na stadionie Beskidu zorganizowano turniej rangi Pucharu Polski oraz Eurocup ESA/EPA.

W zmaganiach wzięły udział modele ESA, odwzorowujące maszyny z czasów dwóch wojen światowych. Prócz walk powietrznych widzowie obejrzeli efektowne pokazy akrobacji śmigłowcowej i samolotowej.

W Andrychowie odbyła się bitwa modeli samolotów z czasów pierwszej i drugiej wojny światowej.Piloci tych eskadr to wytrwali wojownicy przestworzy. W powietrzu walczą o każdy kawałek taśmy przeciwnika i bronią własnej z takim samym uporem. Jedni mają dobrze opanowaną akrobację precyzyjną inni wyjątkowy refleks czy orientację w przestrzeni czyli wszystko to, co pomaga w walce. Pilot grupy ACES, potocznie nazywany jest kombaciarzem. Bierze udział w zawodach, wie co to jest Aircombat, ma własny kodeks, jest asem nieba i należy do elity najlepszych pilotów modelarzy w swojej kategorii. W walkach trzeba śmigłem lub karbinami, czyli rzepami odciąć taśmę przymocowaną do samolotu przeciwnika.W przypadku walk modeli z II wojny światowej dopuszczone są makiety lub półmakiety (przynajmniej 50 proc. odwzorowanie danego modelu), samolotów wojskowych zbudowanych pomiędzy 1935 a 1945 rokiem (włącznie). Oryginał samolotu musiał mieć moc startową przynajmniej 500 KM. Konstrukcje odwzorowane są w skali 1:12, gdzie rozpiętość skrzydeł oraz długość kadłuba nie może odbiegać więcej niż plus/minus 5 proc. od skali. Do walk WWI dopuszczane są samoloty półmakiety (w skali 1:8) . - Kiedyś jako dziecko chodziłem do modelarni w Andrychowie. Teraz postanowiłem wrócić do tego lotnictwa modelarskiego - mówił Marek Rokowski (na zdjęciu) organizator i uczestnik zawodów. W konkurencji WWII maksymalna rozpiętość skrzydeł modeli ma 860 mm a WWI jeden metr.

W przypadku walk modeli z II wojny światowej dopuszczone są makiety lub półmakiety (przynajmniej 50% odwzorowanie danego modelu), samolotów wojskowych zbudowanych pomiędzy 1935 a 1945 rokiem (włącznie). Oryginał samolotu musiał mieć moc startową przynajmniej 500 KM. Konstrukcje odwzorowane są w skali 1:12, gdzie rozpiętość skrzydeł oraz długość kadłuba nie może odbiegać więcej niż +/- 5% od skali. Do walk WWI dopuszczane są samoloty półmakiety (w podziałce 1:8) konstrukcji wyprodukowanych do 1918 r. Każdy model musi spełniać wymogi regulaminowe dla danej kategorii. Zawodnik powinien posiadać do wglądu dokumentację potwierdzającą zgodność modelu z regulaminem. Zawodnicy zgłaszają się na zawody nawet z 4 maszynami (by w przypadku kolizji mieć możliwość wymiany na następny).

Każda bitwa podzielona jest na kilka faz, w których zazwyczaj odbywają się 3 rundy po 3 walki oraz runda finałowa. Określenie ilości starć w danej rundzie zależy od ilości uczestników. W jednej walce World War 2 może wystąpić maksymalnie siedmiu zawodników a w World War 1 sześciu.

Walka rozpoczyna się po sygnale podanym przez sędziego głównego. Zawodnicy z okrzykiem bojowym podbiegają do swoich stanowisk, odpalają modele i startują w jak najkrótszym czasie. Podczas starcia liczy się precyzja, indywidualna taktyka i szczęście. Samoloty walczą pojedynczo (każdy z każdym), a punkty nalicza się za czas lotu, ścięcie taśmy przeciwnika np. śmigłem, krawędzią natarcia czy statecznikiem, oraz ochronę własnej. Dosyć często zdarzają się kolizje, które zazwyczaj są przypadkowe. Modele rozwijają prędkości w granicach 150 km/h. Zwycięża zawodnik z największą ilością punktów. Czyhają też na zawodników kary za unikanie walki lub przekroczenie modelem strefy bezpieczeństwa. Szczególnie ta ostatnia jest dotkliwa ponieważ praktycznie zabiera punkty za dwa cięcia a kolejne przekroczenie równa się dyskwalifikacji z zawodów. Ten przepis obowiązuje od rozpoczęcia do zakończenia zawodów więc może być szczególnie przykry dla nowych zawodników, niezbyt biegłych jeszcze w przepisach.

Obowiązują też przepisy BHP. Dlatego każdy zawodnik i sędziowie mają na głowach kaski.

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na andrychow.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie