Opłaty za autostrady w Polsce nie są jednolite, koncesjonariusze sami ustalają stawki. Oto najdroższa autostrada w Polsce

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Która autostrada w Polsce jest najdroższa? Zapraszamy do kolejnych zdjęć, pod którymi znajdą Państwo informację o stawkach za kilometr na poszczególnych odcinkach płatnych autostrad w Polsce. Zaczynamy kolejno od najtańszych do najdroższej. 


Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Która autostrada w Polsce jest najdroższa? Zapraszamy do kolejnych zdjęć, pod którymi znajdą Państwo informację o stawkach za kilometr na poszczególnych odcinkach płatnych autostrad w Polsce. Zaczynamy kolejno od najtańszych do najdroższej. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Fotoreporterzy Polskapress
Mamy chyba najbardziej skomplikowany system poboru opłat za przejazd autostradami w Europie, choć tak naprawdę płatnych jest tylko pięć odcinków autostrad w kraju. Na państwowych autostradach obowiązuje płatność poprzez system e-toll, a na koncesjonowanych - zupełnie inne. Kierowcy mogą płacić poprzez aplikacje, a także gotówką. Sprawdziliśmy, która autostrada w Polsce jest najdroższa. Będziecie zaskoczeni.

Spis treści

Ponad połowa autostrad w Polsce jest wciąż darmowa

W Polsce mamy obecnie 1288,6 km autostrad i 2897,9 km dróg ekspresowych. Kilka nowych odcinków autostradowych jest już dla kierowców dostępnych, ale inwestycja wciąż jest w budowie. Kierowcy na razie na większej części polskich autostrad jeżdżą za darmo. Tak jest na przykład na autostradzie A4 od Krakowa do Tarnowa, czy na autostradzie A1, gdzie na razie płatny jest tylko jeden odcinek, między węzłami Nowa Wieś i Rusocin.
Obecnie płatnych jest nieco ponad 720 km autostrad. Docelowo wszystkie drogi o standardzie autostrady w Polsce mają być płatne. Taką deklarację, na naszych łamach złożył na początku czerwca Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury, przy okazji zamieszania, związanego z deklaracjami rządu zawartymi w nowym Krajowym Planie Odbudowy.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

- - Najbliższe rozszerzenie systemu poboru opłat jest planowane wyłącznie dla pojazdów o dmc powyżej 3,5 tony oraz autobusów. Docelowo system poboru opłat od tych pojazdów powinien objąć wszystkie autostrady i drogi ekspresowe wybudowane i oddane w użytkowanie od ostatniego rozszerzenia sieci dróg płatnych. Sieć objęta opłatą elektroniczną od tych pojazdów będzie sukcesywnie rozszerzana o nowe odcinki dróg oddawane do ruchu. Będzie to wypełnienie zobowiązań zawartych w Krajowym Planie Odbudowy – poinformował nas Szymon Huptyś.

Oto stawki opłat za 1 km wszystkich płatnych autostrad w Polsce

Jedna autostrada, wiele systemów płatności

W sumie w Polsce jest tak naprawdę tylko pięć odcinków płatnych autostrad. Dwa z nich to odcinki, za które opłaty pobiera państwo, a pozostałymi zarządzają i pobierają opłaty prywatni koncesjonariusze.
Niestety, największą bolączką polskich kierowców, a także gości z zagranicy jest fakt, że praktycznie na każdej autostradzie obowiązuje inny system poboru opłat. To wprowadza czasami spore i niepotrzebne zamieszanie. Kierowcy są często zdezorientowani. Czasem na jednej autostradzie obowiązuje kilka systemów opłat. Tak jest np. na A2 czy A4.

Autostrada A4 Katowice - Kraków (Brzęczkowice - Balice)

I tak na płatnym odcinku A4 między Katowicami i Krakowem (61 km) opłaty pobiera koncesjonariusz, którym jest w tym przypadku Stalexport Autostrada Małopolska. Od 4 lipca na tym odcinku obowiązują wyższe stawki opłat za przejazd. I tak, za przejechanie 61 kilometrów musimy na dwóch bramkach zapłacić 26 złotych, jeśli płacimy gotówką lub kartą. Mniej – jeśli zapłacimy przy pomocy płatności automatycznych. Tu do wyboru są: urządzenie A4Go i Telepass oraz videotolling z aplikacjami: Autopay, SkyCash, mPay, IKO oraz z kartami ORLEN Flota. Jeśli z nich skorzystamy, opłata będzie niższa i w sumie zapłacimy za przejechanie tego samego odcinka tylko 20 złotych. Preferencje w kwestii opłat automatycznych dotyczą jedynie samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

Koncesja Stalexportu wygasa w 2027 roku. Co dalej z opłatami za A4?

Koncesja Stalexportu na zarządzanie tym odcinkiem A4 wygasa w 2027 roku. Czy odcinek będzie wówczas zarządzany przez GDDKiA czy też ponownie przekazany koncesjonariuszowi? W jednej z wypowiedzi medialnych (dla Radia Kraków z 6.07.2022 r.), minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk powiedział, że raczej nie będzie drugiego przetargu na koncesję tego odcinka A4, bo to państwo przejmie nad nim zarząd. Minister powiedział, że jego marzeniem jest, by był to odcinek bezpłatny. Czy tak ma szansę się stać? Raczej wątpliwe, bo to jeden z najbardziej obciążonych ruchem odcinków autostradowych w Polsce. Według ubiegłorocznego Generalnego Pomiaru Ruchu przez bramki w Brzęczkowicach średnio na dobę przejeżdżało 70 tysięcy różnego rodzaju pojazdów, w Balicach bramki mija 71 tysięcy aut i motocykli. Jest to więc bardzo dochodowa autostrada, stąd wniosek, że raczej nie należy się przyzwyczajać do myśli, że kiedyś będzie darmowa. Raczej za pewnik należy uznać, że po 2027 roku, kiedy państwo przejmie zarząd nad tą częścią A4, znikną szlabany i opłaty będą tu pobierane automatycznie, tak jak na pozostałych państwowych odcinkach autostrad A4 i A2, gdzie obowiązuje system e-TOLL. W planach ministerstwa infrastruktury jest poszerzenie A4 do 3 pasów plus ruchu, plus pas awaryjny. Ale będzie to możliwe, dopiero po zakończeniu obowiązywania umowy koncesyjnej.

Autostrada A1: W Śląskiem jeszcze bezpłatna, płatna od Torunia do Gdańska

Na autostradzie A1 w Śląskiem na razie za przejazd nie trzeba płacić. A1 jest bezpłatna od Gorzyczek aż do Torunia. Konkretnie do węzła Nowa Wieś. Za przejazd 152 km tej trasy do węzła Rusocin (przed Gdańskiem) trzeba zapłacić 30 złotych. Oczywiście stawka maleje, jeśli zjeżdżamy z autostrady na wcześniejszych węzłach. Opłaty można tu regulować przy pomocy aplikacji AmberOne, SkyCash, Autopay i mPay, IKO, Bank Millennium, EnveloBank, PeoPay, Alior Mobile, Moje ING, Santander Bank, SGB Mobile oraz przy pomocy kart flotowych FLOTA ORLEN, LOTOS Biznes, Shell.

Autostrada A2: Dwa odcinki koncesyjne, dwie stawki opłat

Trzecią „prywatną” autostradą w Polsce jest A2. To trasa wybudowana przez firmę nieżyjącego już Jana Kulczyka. Opłaty pobiera na niej Autostrada Wielkopolska S.A. i Autostrada Wielkopolska II S.A. W sumie płatna część A2 liczy 228,3 km, podzielonych na dwa odcinki. Świecko Nowy Tomyśl i Nowy Tomyśl – Konin. Jednak tu stawki różnią się w zależności od odcinka. Jak tłumaczy koncesjonariusz - różnica wynika z innego systemu rozliczeń z rządem dla tych odcinków A2. Za przejechanie koncesyjnych 70,1 km na, liczącej w sumie 120 km, trasie z Nowego Tomyśla do Świecka trzeba zapłacić 15 zł złotych. A za przejechanie płatnego odcinka Nowy Tomyśl – Konin (166 km z czego 158,2 km jedziemy koncesyjną A2) – 75 złotych.
Formy płatności są różne. Można na bramkach zapłacić karta lub gotówka lub użyć płatności ROUTEX, DKV, UTA, ARIS, FLOTA, OPEN DRIVE, SHELL, E100, LOGPAY, MULTI SERVICE TOLLS CARD, AS24, LOTOS, EUROWAG.

Państwowe płatne odcinki autostrad A2 i A4

Ostatnie dwa płatne odcinki autostrad w Polsce to odcinki państwowe, na których opłaty są pobierane poprzez system opłat elektronicznych e-TOLL.
Chodzi o odcinki – A4 Gliwice - Wrocław i A2 Konin – Stryków.
Między Gliwicami (węzeł Sośnica) i Wrocławiem (Bielany Wrocławskie) przejazd kosztuje 16,20 zł.
Przejazd między węzłami Konin Wschód i Stryków kosztuje – 9,90 zł
I tu na kierowców czeka niespodzianka jeśli przyzwyczaili się do opłat na innych, koncesyjnych odcinkach autostrad, bo od grudnia 2021 roku przy wjeździe na te odcinki A4 i A2 nie ma już czynnych bramek, a w nich obsługi, pobierającej opłaty. Na autostradę płatną po prostu się wjeżdża. Szlabany są zawsze otwarte, a jak zapewnia GDDKiA – niedługo w ogóle zostaną zdemontowane. Opłaty są tu pobierane automatycznie. Kierowcy mogą wykupić wcześniej bilet elektroniczny na przejazd – można to zrobić na stacji benzynowej lub poprzez aplikację e-TOLL PL BILET lub skorzystać z aplikacji eTOLL pl. Inne dostępne metody płatności to Autopay, mPay, Orlen Pay, Spark .

Dotkliwe kary za brak opłat za przejazd autostradą

Jeśli z jakichś przyczyn nie zapłacimy za przejazd a zatrzyma nas na trasie radiowóz Krajowej Administracji Skarbowej – mandat wynosi 500 złotych dla aut osobowych i 1500 dla samochodów o masie większej niż 3,5 tony. Jeśli uda nam się przejechać bez kontroli – powinniśmy uiścić opłatę w ciągu trzech dni od przejazdu. Wtedy nie zapłacimy kary. Jeśli tego nie zrobimy – zostaniemy obciążeni automatycznie grzywną. Kara będzie mniejsza o 100 zł jeśli w ciągu 7 dni uiścimy zaległą opłatę.

Która autostrada w Polsce jest najdroższa?

Na podstawie podanych stawek, policzyliśmy stawki opłat za kilometr autostrady. Ile wynoszą i która autostrada jest obecnie dla kierowców najdroższa? Zapraszamy do zapoznania się z naszą galerią, w której podajemy stawki i miejsce w rankingu od najtańszej do najdroższej autostrady w Polsce.

Oto stawki opłat za 1 km wszystkich płatnych autostrad w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Ostrzał Kijowa. W trakcie operacji na sercu dziecka zabrakło prądu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na andrychow.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie