Małopolska Zachodnia: Sprawdziliśmy największe dworce kolejowe! [ZDJĘCIA]

Katarzyna Ponikowska
Budynek dworca jest odnowiony. Jest tam też bufet z bardzo dobrą kuchnią. Par pociągów na dobę: 20 (obecnie około połowę zastępują autobusy) Perony: w dobrym stanie. Kasa: nie ma. Toaleta: nie ma. Parking: mały. Udogodnienia dla niepełnosprawnych: dojście na perony jest. Zamiast kładki przejście podziemne; niestety zalewane w czasie deszczu. R.Szkutnik
"Gazeta Krakowska" wzięła pod lupę stan dworców w naszych największych miastach. Sprawdziliśmy, czy są toalety, kasy biletowe i parkingi. Najgorzej wypada Chrzanów i Olkusz.

Pasażerowie kolei mogą zapomnieć o komforcie na dworcach w Małopolsce zachodniej. Prawie wszystkie są w fatalnym stanie. Nawet w Trzebini, na największej stacji w regionie, gdzie odnowiono dworcowy budynek, perony są nierówne i popękane. Ale najgorzej jest w Olkuszu i Chrzanowie. Nie ma tam bowiem żadnej infrastruktury dla podróżujących.

Budynek dworca w Olkuszu jest zamknięty na cztery spusty. Działają tam małe prywatne firmy. - Niszczeje. Nie ma kas ani toalet - mówi Edward Pokwiczał z Olkusza. - No i nie ma przejścia przez tory na drugą stronę miasta, bo kładka jest zamknięta. Ludzie łamią przepisy i chodzą po torach.
Burmistrz Olkusza Dariusz Rzepka zapewnia, że są planowane rozmowy w sprawie przejęcia budynku dworca od PKP. Sprawa jeszcze trochę potrwa. To samo dotyczy terenów wokół stacji, co umożliwiłoby remont zamkniętej części kładki. - Jesteśmy w trakcie uzgadniania szczegółów. Chcę to jak najszybciej zakończyć - zapewnia burmistrz. Rok temu mówił podobnie.

Na przystanku Chrzanów Śródmieście peron jest w całkiem dobrym stanie, a ostatnio po interwencji "Gazety Krakowskiej" uzupełniono dziury w dachach wiat oraz wymieniono połamane deski ławek. Jednak już stacja Chrzanów Stary jest w kompletnej ruinie.
W Oświęcimiu zarówno budynek dworca, jak i perony wymagają modernizacji. Kolej obiecuje, że remont będzie za rok. I tak już mija... trzeci rok. - A tymczasem idąc po peronie można się potknąć o wystające płyty - denerwuje się Julita Michałek z Oświęcimia, która studiuje w Krakowie. Kilka dni temu rozbiła na peronie kolano.
Najlepiej wypada Trzebinia. Budynek dworca jest odnowiony, jest parking, kasa i toaleta, ale perony dużo pozostawiają do życzenia.

Kolej słabo się tłumaczy z zaniedbanych stacji. Jak zapewnia Dorota Szalacha z PKP Polskie Linie Kolejowe "spółka realizuje obecnie wiele inwestycji na sieci kolejowej, które mają poprawić komfort pasażerów".
- W 2013 r. PLK oddały do użytkowania ponad 30 nowych i zmodernizowanych przejść podziemnych i kładek oraz blisko 150 nowych peronów - wylicza Szalacha. - Jednocześnie podejmowane są kroki, by zaplanować, pozyskać pieniądze i wystartować z kolejnymi inwestycjami.

- W pierwszym półroczu 2014 r. planujemy również wykonanie bieżących prac konserwacyjno-utrzymaniowych na stacjach, w tym malowanie pasów bezpieczeństwa, ławek bądź wiat - mówi przedstawicielka PKP. Informuje też, że prace konserwacyjne są prowadzone tak często, jak pozwalają na to środki finansowe.
- Na bieżąco monitorujemy stan infrastruktury kolejowej. W przypadku pojawienia się drobnych usterek, natychmiast je usuwamy - dodaje.


Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

Mikropożyczka. Na co można ją przeznaczyć?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie