Nie ma rady na reklamowy chaos w Katowicach
Szpetne szyldy, jeszcze brzydsze witryny i reklamowy chaos, to niestety w Katowicach norma, którą bez trudu dostrzeżemy na głównych ulicach w centrum miasta, między innymi na 3 Maja, Mickiewicza czy Słowackiego. Regułą są też gigantyczne reklamy zakrywające często całe elewacje budynków, w tym fasady zabytkowych kamienic, ale niestety też budynków symboli, jak Dom Handlowy Zenit przy rynku.
O walce z chaosem reklamowym w Katowicach, zwłaszcza w jego centrum, mowa od lat. Od kilku lat też władze miasta zapowiadają, że uporają się z tym problemem. Niestety w temacie zasadniczo niewiele się dzieje.
Owszem, w 2018 roku zakończyły się konsultacje społeczne dotyczące „uchwały krajobrazowej” dla Katowic, w której mają zostać określone zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, tyle że na tym poprzestano. Najważniejszego, czyli tego kiedy miasto zacznie walkę z chaosem reklamowym, wciąż nie określono.
O kodeksie reklamowym mowa od lat i na zapowiedziach się kończy
Działania w tym zakresie sprawiają zresztą wrażenie pozorowanych. Gdy w ubiegłym roku konsultacje zakończono, pytaliśmy co dalej... Usłyszeliśmy wówczas, że najpierw powstanie „prognoza finansowa dotycząca oszacowania przewidywanych kosztów wprowadzenia regulacji w obszarze miasta".
Gdy w 2019 roku w temacie znów niewiele się dzieje, znów pytamy, co z kodeksem reklamowym dla Katowic?
- Od 8 sierpnia opracowywany jest audyt krajobrazowy dla województwa śląskiego, który będzie wskazywał istotne wytyczne dla uchwał krajobrazowych miast. Na ten moment nie ma narzędzia, które pozwoliłoby ingerować w decyzje prywatnych podmiotów w zakresie ekspozycji reklam na ich terenach – twierdzi Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Katowicach.
Zapewnia jednak, że miasto nad zapisami projektu uchwały krajobrazowej nadal pracuje. - Zapisy będziemy chcieli szeroko skonsultować, także ze służbami marszałka – dodaje.
Gdy w Katowicach urzędnicy przekonują, że „nie ma narzędzia, które pozwoliłoby ingerować w decyzje prywatnych podmiotów w zakresie ekspozycji reklam na ich terenach”, nad wprowadzeniem uchwały krajobrazowej pracuje Cieszyn. Projekt uchwały jest już gotowy, był wyłożony do publicznego wglądu, a 12 września zaplanowano dyskusję na temat proponowanych w nim rozwiązań. Plany w tym zakresie ma również Sosnowiec.
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?