Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kluczowe inwestycje na drogach wojewódzkich w Małopolsce do 2030 roku. Powstanie kilkanaście obwodnic i innych ważnych dróg [GALERIA]

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Obwodnica północna Oświęcimia była jedną z większych inwestycji zrealizowanych na drogach wojewódzkich w Małopolsce
Obwodnica północna Oświęcimia była jedną z większych inwestycji zrealizowanych na drogach wojewódzkich w Małopolsce Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie
Kilkadziesiąt kluczowych dla komunikacji w Małopolsce dróg ma powstać w ciągu najbliższych kilku lat. O wielu z nich mówi się od dawna. Są oczekiwane przez mieszkańców, kierowców i przedsiębiorców. Ujęcie ich w „Planie Rozwoju Sieci Dróg Wojewódzkich w Małopolsce do 2030 roku” oznacza większe szanse na finansowanie i tym samym realizację.

Kilkanaście obwodnic w wojewódzkim planie dróg do 2030 roku

Plan w ub. tygodniu przyjął Zarząd Województwa Małopolskiego. Jak podkreślił wicemarszałek województwa Łukasz Smółka lepsze drogi przekładają się na szybszy i większy rozwój regionu. Mieszkańcy liczą, że będą to inwestycje, które ograniczą uciążliwości, poprawią bezpieczeństwo i zwiększą komfort jazdy.

Wśród inwestycji, które są w trakcie przygotowania w ramach nowych szlaków wojewódzkich ujętych do realizacji w planie do 2030 roku są głównie obwodnice. Jest wśród nich m.in. druga część drogowego obejścia centrum Proszowic. Pierwszy odcinek powstał w 2011 roku i od tamtego czasu mówi się o kontynuacji tej inwestycji, by w końcu odciążyć ruch w rejonie centrum miasta. Długo nie można było ustalić wariantu, który mógłby zostać zaakceptowany przez mieszkańców. W końcu taki bezkolizyjny przebieg znaleziono.

- Liczymy, że w 2023 roku uda się ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy i wbić przysłowiową łopatę -mówi Grzegorz Cichy, burmistrz Proszowic.

Droga usprawni także ruch z Tarnowa w kierunku Śląska oraz z Krakowa do Buska Zdroju.

Budowa obwodnicy to także kluczowa inwestycja dla gminy Zielonki. - W tej chwili cały ruch na trasie Kraków - Wolbrom przechodzi przez centrum - podkreśla Bogusław Król, wójt Zielonek. W tym przypadku także chodzi o poprawę komunikacji. Droga połączy bowiem ul. Pachońskiego w Krakowie z węzłem Północnej Obwodnicy Krakowa (S52) w Zielonkach.

Podobne znaczenie ma mieć obwodnica Jankowic i Olszyn w gm. Babice w ciągu drogi wojewódzkiej 781. Chodzi o dojazd do Energylandii i i innych parków rozrywki w Zatorze oraz dalej w Tatry.

- Kilometrowe korki w weekendy, a przez wakacje jeszcze częściej to stały tutaj obrazek, który jest naprawdę bardzo uciążliwy dla kierowców, ale i mieszkańców - mówi Krzysztof Wójcik, kierowca w sąsiedniego Zatora jeżdżący do pracy w Chrzanowie.

Obwodnica przebiegać będzie po terenach leśnych, nie będzie zatem konieczności dokonywania przesiedleń czy wyburzeń. - Dlatego budowa obwodnicy powinna pójść szybko, a jej koszt nie będzie wysoki - ma nadzieję Radosław Warzecha, wójt gminy Babice.

W „Planie Rozwoju Sieci Dróg Wojewódzkich w Małopolsce do 2030 roku” znalazły się jeszcze obwodnice: Lisiej Góry, Gorlic, Brzeszcz, Łącka, Wierzchosławic, Jabłonek, Raby Wyżnej, Klucz oraz Liszek.

Likwidacja "wąskich gardeł" na drogach wojewódzkich

Są także inwestycje, które mają poprawić komunikację na istniejących już szlakach, jak w Chełmku, gdzie planowana jest przebudowa drogi 780 przecinającej się obecnie z linią kolejową Oświęcim - Trzebinia. Natężenie ruchu w centrum Chełmka, według danych sprzed dwóch lat, sięgało ok. 15 tys. pojazdów na dobę. Duża część z nich to tiry. Wielu kierowców traktuje ten odcinek drogi 780 jako alternatywę dla A4 jadąc z Krakowa na Śląsk.

- Efekt jest taki, że sznury samochodów ciągnące się ulicami Krakowską z jednej i Piastowską z drugiej od opuszczonych rogatek kolejowych to częsty tutaj widok - mówi Mariusz Ledwoń, kierowca z gminy Chełmek.

Podobna inwestycja, która ma zlikwidować „wąskie gardło” na drodze wojewódzkiej 957 planowana jest w Nowym Targu.
W planach do realizacji do 2030 roku jest także budowa nowych lub kontynuacja rozpoczętych połączeń między między autostradą A4 a drogą krajową 94 na węźle Bochnia, od węzła Brzesko do drogi wojewódzkiej 768 i połączenia z węzłem Rudna. Inną ważną regionalną inwestycją jest drugi etap Drogi Współpracy Regionalnej, która połączy trasę wojewódzką 933 z A4. O tej drodze także mówi się od blisko 20 lat.

FLESZ - Jak pozbyć się stresu w godzinę? Tę metodę stosowała NASA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na andrychow.naszemiasto.pl Nasze Miasto