Własny biznes, który eksploduje w czasach PANDEMII - czy to możliwe?
Pandemia odcisnęła swoje piętno na wszystkim - od higieny, przez zmiany zainteresowania na rynku nieruchomości na opóźnieniach w amerykańskim programie kosmicznym (nie) kończąc.
Nic więc dziwnego, że nawyki konsumentów na całym świecie w ostatnich tygodniach ulegają również gwałtownej i bardzo widocznej zmianie. Zamknięte sklepy stacjonarne sprawiły, że niemal cały handel przeniósł się do internetu. Od lat obserwujemy tę tendencję, ale w czasie pandemii proces ten przyspieszył o kilkaset procent.
Do tej pory zaledwie co dziesiąta sprzedaż dokonywana była w Internecie. Na każde 100 sprzedaży tylko 10 działo się online. W ostatnim czasie 42% Polaków dokonało niezbędnych zakupów w sieci, korzystając ze sklepów internetowych, w tym z największego portalu w Polsce Allegro.pl
Ludzie zauważyli, że zakupy online są nie tylko wygodne, ale również łatwe do zrealizowania.
Rośnie też liczba osób, które zauważyły tę tendencję i rozpoczęły ostatnio lub rozważają rozpoczęcie wkrótce własnej działalności związanej z handlem internetowym.
Na ten trend reagują też oczywiście najwięksi gracze e-commerce — zarówno ci globalni, jak i polscy. Rodzime Allegro kusi do działania osoby zainteresowane e-handlem poprzez promocję, w której firmy zakładające swoje pierwsze konto firmowe na platformie, mogą sprzedawać do końca sierpnia bez płacenia prowizji.
- Chcesz się dowiedzieć jak rozkręcić skuteczną sprzedaż w internecie od zera?
- Bez biegania na pocztę, bez inwestowania pieniędzy w ciemno?
Nowa definicja zakupów
Sprzedaż online to sposób sprzedaży, którego udział w strukturze handlu wzrasta stale od wielu lat. Widać to najlepiej po liczbie nowo powstających sklepów internetowych oraz pojawianiu się kolejnych marketplace-ów w sieci. Można też zauważyć ograniczenie aktywności wielu sklepów w sprzedaży stacjonarnej, albo ich całkowite znikanie z przestrzeni "realu". W wielu przypadkach właściciele biznesów przenieśli część lub całkowicie działalność handlową do sieci.
Michał Witkowski — współtwórca (wraz z Kamilem Zawistowskim) Sekretów Handlu, rosnącej społeczności skupiającej sprzedawców internetowych - opowiada, jak szybko rozwija się ich projekt oraz jak wygląda sytuacja osób, które rozpoczynają swoją przygodę z handlem w internecie.
"Rok 2020 przyniósł bezprecedensowe zjawiska na rynku. Blokada tradycyjnego handlu i redukcja etatów w firmach skłoniły wiele osób do zainteresowania się branżą e-commerce. Najlepszym dowodem potwierdzającym tę tezę jest fakt, że społeczność Sekretów Handlu liczy już prawie 3000 czynnych sprzedawców internetowych, którzy z sukcesami rozwijają swoje biznesy w branży e-commerce."
Blokada tradycyjnego handlu i redukcja etatów w firmach skłoniły wiele osób do zainteresowania się branżą e-commerce.
Na rynku również zmieniają się nawyki klientów — ci coraz chętniej robią zakupy przez internet. Jak wynika z badań , w 2019 roku aż 62% internautów choć raz dokonało zakupu w ten sposób. Obecnie liczba ta jest z pewnością jeszcze wyższa — wpływ na to ma obecna sytuacja związana z koronawirusem.
Jeszcze przed wystąpieniem pandemii analitycy wskazywali, że wartość polskiego rynku handlu w Internecie w 2020 roku wzrośnie z 50 mld wydanych w 2019 roku do nawet 70 mld. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że z uwagi na zaistniałą sytuację ten wzrost będzie znacznie większy.
Koronawirus paliwem dla e-commerce
Koronawirus okazał się katalizatorem obserwowanych od kilku już lat trendów przenoszenia do internetu kolejnych sfer życia. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że rynek e-handlu na początku marca bieżącego roku eksplodował. Najlepszym tego dowodem są wzrosty sprzedaży, jakie były obserwowane w większości kategorii na Allegro.
Jak wynika z danych dotyczących sprzedaży na Allegro w pierwszym kwartale 2020r., istotnie (czasem nawet dwukrotnie!) wzrosła sprzedaż w wielu kategoriach w odniesieniu do porównywalnego okresu w roku ubiegłym. Największe wzrosty zanotowały takie kategorie jak RTV i AGD, komputery, zdrowie czy artykuły spożywcze.
Jak można zauważyć — to tendencja rosnąca.
Koronawirus na Allegro — ogromne wzrosty sprzedaży
Dlaczego handel internetowy stał się tak popularny?
Każdy z nas ma różne nawyki zakupowe, ewoluują one wraz z naszym doświadczeniem, ale jedna rzecz pozostaje niezmienna dla wszystkich — chcemy dostać dokładnie to, czego szukamy. Nie ma dziś lepszego medium niż internet, jeśli chodzi o wyszukiwanie produktów idealnie dopasowanych do naszych oczekiwań.
Ponadto, dzięki rozwojowi technologii, przedmiot ten możemy kupić w ciągu kilkunastu sekund bez wychodzenia z domu, a nawet czekając na autobus - za pomocą smartfonu.
Jeśli dodamy do tego fakt, że ceny w internecie z reguły są niższe niż w tradycyjnych sklepach - to mamy gotowy przepis na sukces!
Ta sytuacja doprowadziła nawet do powstania zjawiska określanego nazwą showrooming. Polega ono na oglądaniu produktów w tradycyjnym sklepie tylko po to, by dokonać ich zakupu przez internet.
"Warto zauważyć, że obecnie również wiele osób bez wcześniejszego doświadczenia zaczyna działać jako sprzedawcy w branży e-commerce." - dodaje Kamil Zawistowski - "Głównym powodem jest fakt, że w tej branży jest niska bariera wejścia na rynek. Startując z dropshippingiem, można rozpocząć działalność bez inwestowania pieniędzy i posiadania magazynu, czyli właściwie bez ryzyka! Taki początek był jeszcze niedawno nie do pomyślenia! Dziś każdy może rozpocząć przygodę z handlem w sieci - sukces zależy właściwie tylko od chęci i pracowitości takiej osoby."
Wyjaśnijmy, że dropshipping to model, w którym sprzedawca przenosi obsługę wysyłki zamówienia na hurtownię lub dostawcę produktu. Klient kupuje go w sklepie internetowym, następnie (po otrzymaniu zapłaty) sprzedający przekazuje zamówienie do hurtowni (dostawcy), skąd towar trafia bezpośrednio do klienta końcowego. Oczywiście sprzedający rozlicza się z hurtownią za wysłany towar.
"Drop jest świetnym wstępem do świata e-commerce - dopowiada Michał Witkowski - spora część naszych klientów (firma Michała i Kamila Sekrety Handlu oferuje m.in. edukację w zakresie e-commerce) po zdobyciu doświadczenia w dropshippingu zdecydowała się na kolejne kroki - własny magazyn, samodzielny import, budowanie własnej, oryginalnej marki czy wreszcie wejście na rynki międzynarodowe. To pokazuje, jak ogromny potencjał może się uruchomić przy odrobinie wyobraźni i odwagi."
Duża konkurencja to zmora e-sprzedawców
Wzrost zainteresowania e-handlem — zarówno po stronie sprzedawców, jak i klientów — przyczynił się do zaostrzenia konkurencji na rynku. Tak naprawdę umiejętność konkurowania w tych trudnych warunkach jest czynnikiem, który decyduje o tym, czy ktoś odnosi sukcesy, czy nie.
Jak twierdzi Michał Witkowski: — “Sporo osób sprzedaje dokładnie ten sam towar, co setki innych sprzedawców. Sprzedaż jest prowadzona na granicy opłacalności, a czasem nawet poniżej. Głównym powodem takiej sytuacji jest brak dostępu do hurtowni oferujących towar w atrakcyjnych cenach, albo dostęp zbyt wielu sprzedawców do towarów oferowanych przez hurtownie w tych samych cenach.
W Sekretach Handlu okresowo zamawiamy towar w ramach Grupy Zakupowej — dzięki temu możemy dać dostęp naszym członkom do towaru po cenach producenta i w ten sposób zapewnić im znacznie większą konkurencyjność. Rozważamy też możliwość zamawiania towaru "na wyłączność" dla szczególnie prężnie działających przedsiębiorców.”
Sprawdź: Jak znaleźć produkt, który będzie (prawie) pewnym hitem na Allegro lub w sklepie
Co czeka e-commerce w Polsce?
Specjaliści ds. handlu zgodnie przyznają, że jego przyszłość związana jest nieodwracalnie z internetem. Widać to w każdym segmencie rynku. Wystarczy spojrzeć na ruchy, jakie wykonują czołowe firmy, które do niedawno były kojarzone raczej z tradycyjnym handlem — w ostatnich tygodniach swój sklep na Allegro otworzył popularny producent lodów Grycan, czy też Media Markt.
Z pewnością czynnikiem, który jeszcze bardziej zdynamizuje rynek e-commerce w kraju, będzie — od wielu miesięcy obwieszczane — pojawienie się Amazona w polskiej przestrzeni e-commerce. Przed sprzedawcami otworzy się nowy, międzynarodowy rynek zbytu, a klienci będą mieli niemal nieograniczone możliwości wyboru produktów.
Podsumowując — handel internetowy w następnych latach będzie się dynamicznie rozwijał, zabierając klientów tradycyjnym sklepom. Czynnikiem, który będzie decydował o przetrwaniu nowych marek w e-handlu, będzie umiejętność rozpoznania i zrozumienia panujących trendów sprzedażowych i wyróżniania się na tle konkurencji.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?