Jak doświadczenie nauki zdalnej może zmienić polską szkołę?

Materiał informacyjny Orange

Nowa, „pandemiczna” rzeczywistość uświadomiła nam, jak ważne w dzisiejszym świecie są kompetencje cyfrowe. Ale dzieci i młodzież już od dawna uczą się inaczej niż my kiedyś i funkcjonują w otoczeniu technologii. Jak mogłaby wyglądać szkoła, która odpowiada tym wyzwaniom? Czego nauczył nas czas zdalnego nauczania i czy może być początkiem zmian na lepsze w szkołach? 15 października o g.15:00 odbędzie się konferencja online pod hasłem „Jutro w szkole. Szkoła jutra”. Transmisja na jutrowszkole.pl. Udział nie wymaga rejestracji i jest bezpłatny.

Zdalna edukacja uświadomiła nam, ile możliwości daje cyfrowa przestrzeń w poszerzaniu wiedzy, nawiązywaniu kontaktów i wymiany doświadczeń. Wszyscy przeszliśmy przyspieszony kurs z posługiwania się nowymi technologiami. Nigdy dotąd nie pracowaliśmy w ten sposób i nie wolno nam tego zaprzepaścić – mówi Zyta Czechowska, nauczycielka z Kowanówka w woj. wielkopolskim, która weźmie udział w debacie.

- Jestem przekonania, że to obszar do rozwoju w szkole jutra. Należy położyć jeszcze większy nacisk na tworzenie warunków szkolnych do odkrywania pasji, samodzielności i zaufania w stosunku do uczniów – dodaje.

Szkoła do cyfryzacji

To, co jeszcze rok temu jawiło się jako atrybut najbardziej innowacyjnych placówek oświaty, teraz staje się standardem. „Potrzeba jest matką wynalazków” i od wieków siłą napędową wielu zmian. Nowe technologie, a zwłaszcza komunikacja poprzez Internet, przyspieszyły je w niewiarygodny sposób!

A skoro pandemia COVID-19 jest katalizatorem upowszechniania w polskich szkołach procesów dydaktycznych opartych na nowych technologiach, to nic dziwnego, że jednym z animatorów tego procesu jest Fundacja Orange, która już od 15 lat prowadzi autorskie projekty edukacyjne, kształtujące cyfrowe kompetencje dzieci, młodzieży i nauczycieli. Stara się, by poznawali oni podstawy edukacji medialnej, programowania, w tym w praktyce realizowali kreatywne pomysły z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Fundacja Orange uruchamia także kolejną edycję programu Lekcja: Enter, którego celem jest wsparcie szkół i nauczycieli w prowadzeniu atrakcyjnych lekcji z wykorzystaniem nowych technologii i e-zasobów.

Nowa sytuacja zmieniła sposób myślenia o edukacji – o tym, jaka może być szkoła marzeń. Nowoczesna, przyjazna dla ucznia, wykorzystująca cyfrowe kompetencje? Fundacja Orange wraz z cenionymi ekspertami ds. edukacji i innowacji chce zainspirować środowiska szkolne do wspólnego działania. W trakcie konferencji „Jutro w szkole. Szkoła jutra” zostanie premierowo zaprezentowany raport z badania „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”, przygotowany przez zespół ekspertów Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej, Fundacji Dbam o Mój Zasięg we współpracy z Fundacją Orange.

Wynika z niego, że przez konieczność nieplanowanego wcześniej przejścia na nauczanie zdalne w ostatnich miesiącach minionego roku szkolnego uczniowie i nauczyciele nabyli wiele kompetencji cyfrowych. Teraz jednak czas na uporządkowanie i podsumowanie tych doświadczeń, by dalej w polskiej edukacji działać bardziej systemowo

Prezentację wniosków z raportu poprzedzą dwie debaty o charakterze eksperckim.

Pierwsza – „Jakie będzie jutro w szkole?

Czyli o kompetencjach przyszłości potrzebnych nie tylko w zdalnym nauczaniu” - koncentrować się będzie na szukaniu odpowiedzi na pytania, jak budować relacje w nauczaniu zdalnym, w tym wykorzystując aktualny potencjał i korzystając z doświadczeń osób i instytucji, które już są liderami tego procesu.

Druga debata będzie toczyła się pod hasłem – „Jaka będzie szkoła jutra?

Czyli o szkole marzeń…możliwych”. W jej trakcie uczestnicy skupią się na szukaniu odpowiedzi na pytania, o jakiej szkole marzą uczniowie i nauczyciele i jak próbować spełniać te marzenia, a także angażować do zmiany na lepsze całą społeczność szkolną .

Zmiana sposobu myślenia

W codziennej pracy kształtujemy kompetencje naszych uczniów tworząc katalog i mapę kompetencji, takich jak np. inteligencja emocjonalna, zainteresowania, uczenie się, współpraca, inicjatywność i generowanie pomysłów, technologie i poruszanie się w mediach społecznościowych. Takie podejście do edukacji bardzo wzmocniło nas w okresie edukacji zdalnej. Okazało się pomocne i niezbędne, żeby wspólnie „przetrwać" trudny a zarazem bardzo ciekawy czas – mówi Ewa Radanowicz, ekspertka ds. edukacji z Radowa Małego w woj. Zachodniopomorskim.

Teraz powinna to być szkoła, w której wszyscy rozumiemy, jak ważny jest rozwój kompetencji cyfrowych, w tym krytycznego myślenia, weryfikowania informacji oraz higieny cyfrowejpodkreśla z kolei Marta Florkiewcz-Borkowska, nauczycielka z Pielgrzymowic w woj. śląskim, która, podobnie jak Ewa Radanowicz planuje udział w konferencji.

Konferencja ma charakter otwarty, a więc może w niej wziąć udział każdy chętny, bez ponoszenia kosztów – co ważne: bez rejestracji i specjalnego logowania. Warto, aby każdy, komu bliski jest temat nowoczesnej szkoły, 15 października o godz. 15.00 śledził transmisję wydarzenia na stronie jutrowszkole.pl

Więcej szczegółów odnośnie konferencji na stronie Fundacji Orange - https://fundacja.orange.pl/aktualnosci/artykul/jutro-w-szkole-szkola-jutra-konferencja-online

Link do wydarzeniahttps://www.facebook.com/events/664899027745224/

Materiał oryginalny: Jak doświadczenie nauki zdalnej może zmienić polską szkołę? - Polska Times

Dodaj ogłoszenie