Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Idziemy na zakupy. Zmiany w polskim prawie w związku z trzema unijnymi dyrektywami: Omnibus, Towarową oraz Cyfrową

OPRAC.:
Małgorzata Gleń
Małgorzata Gleń
Omnibus, Towarowa, Cyfrowa. Unijne dyrektywy, które wpłyną na polskie prawo i zakupy
Omnibus, Towarowa, Cyfrowa. Unijne dyrektywy, które wpłyną na polskie prawo i zakupy Lucyna Nenow / Polska Press
Od 1 stycznia zmieniło się prawo dotyczące m.in. zakupów. Zmiany w polskim prawie wynikają głównie z implementacji trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Co to oznacza dla konsumentów wyjaśnia dr n. pr. radca prawny Jonasz Kita z kancelarii Lex Projects.

Idziemy na zakupy. Zmiany w prawie od 1 stycznia. Co oznaczają dla konsumentów?

Od 1 stycznia 2023 roku każdy przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, musi podać w dobrze widocznym miejscu przy towarze - oprócz aktualnej ceny - najniższą cenę z 30 dni poprzedzających obniżkę. Te informacje powinny być przedstawione w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Przepisy dotyczą sprzedaży stacjonarnej, internetowej i reklamy, także w telewizji czy radiu.

Wyjątkiem są:

  • 1. produkty szybko psujące się, z krótką datą przydatności do spożycia – w tym przypadku sprzedawca musi uwidoczniać aktualną cenę i tę sprzed pierwszego zastosowania obniżki,
  • 2. produkty będące w ofercie krócej niż 30 dni – wtedy należy podać najniższą cenę od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki. Nie ma też obowiązku podawania najniższej ceny sprzed obniżki, jeśli nie jest ogłaszana promocja ani wyprzedaż, a przedsiębiorca zwyczajnie obniża cenę regularną.

Ponadto konsument, którego towar jest niezgodny z umową (jest zepsuty, ma wady, ubytki itp.) w pierwszej kolejności będzie mógł żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Przedsiębiorca może dokonać wymiany, gdy konsument żąda naprawy, lub przedsiębiorca może dokonać naprawy, gdy konsument żąda wymiany, jeżeli doprowadzenie do zgodności towaru z umową w sposób wybrany przez konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy. Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy, może on odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową.

Obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy będzie możliwe w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń, tzn.:

  • 1. jeżeli przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową,
  • 2. przedsiębiorca nie doprowadził towaru do zgodności z umową,
  • 3. brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że przedsiębiorca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową,
  • 4. z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta,
  • 5. brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania z żądania jego naprawy lub wymiany.

Korzystne dla konsumentów jest wydłużenie do 2 lat terminu domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu.

Sprzedawca będzie odpowiadał za wady – tak jak dotychczas – przez 2 lata od wydania towaru. Nowością jest, że w przypadku rzeczy używanych nie będzie mógł skrócić tego czasu do roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Idziemy na zakupy. Zmiany w polskim prawie w związku z trzema unijnymi dyrektywami: Omnibus, Towarową oraz Cyfrową - Gazeta Krakowska

Wróć na andrychow.naszemiasto.pl Nasze Miasto